Ugrás a tartalomhoz

Ipari technológiák

Dr. Német Béla (2013)

Pécsi Tudományegyetem

Vas, acél

Vas, acél

A nyersvas, acél fizikai, kémiai tulajdonságai, gyártásuk

A vas fizikai tulajdonságai:

  1. sötétszürke, magas olvadáspontú nehézfém

  2. a nyersvas 3-4 tömeg % szenet tartalmaz

  3. csak izzó állapotban megmunkálható

  4. ferromágneses: mágnesezhető, és mágnesessége tartósan megmarad

Kémiai tulajdonság:

  1. változó vegyértékű (mint a mellékcsoportok elemei általában)

  2. heves, exoterm reakcióban egyesül a nemfémes elemekkel, és általában három vegyértékű

A vas, acél ipari előállítása

Nyersvas vasércből szénnel való redukcióval készül

    1. vasérc dúsítása (a vasat nem tartalmazó, un. meddőkőzet eltávolítása), a meddőkőzet hazánkban általában szilícium-vegyületeket tartalmaz → salakképzőnek mészkövet alkalmaznak

CaCO3 + SiO2 = CaSiO3 (kalcium-szilikát) + CO2

    1. pörkölés (vas-vegyületek oxiddá alakítása)

    2. koksszal a nagykohóba adagolják → alulról forró levegőt vezetnek be

    3. a nyersvas a kohó alján gyűlik össze → fölötte a salak (a meddőkőzet + salakképző anyagok redukciója) védi meg a visszaoxidálódástól

Az acélgyártás lényege: a széntartalom csökkentése (1,7 % alá), így a nyersvas (ami a 3-4 %-os széntartalom miatt a rideg, törékeny), rugalmassá tétele

    1. a szén oxigénnel történő kiégetése

    2. további hőkezelések (edzés, megeresztés, stb.)

    3. ötvözés

Híres acél szerkezetű épületek:

Eiffel torony, Párizs

- Négyzet alapú, az 1889. évi világkiállításra készült,

- 1,6 ha alapterületű,

- 10 100 tonna tömegű,

- 12 000 acéldarabból, szegecseléssel állították össze.

A torony összmagassága 322 m, ebből maga a torony 300 m, a rászerelt tévé-adóantenna még 22 m magas. (legmagasabb épület volt a világon (319 m) a New York-i Chrysler Building 1930-as felépítéséig).

10.18. ábra - Az Eiffel torony, Párizs

Az Eiffel torony, Párizs

A Nyugati pályaudvar

A Nyugati pályaudvar Budapest egyik legrégebbi vasúti fejpályaudvara, 1877. október 28-án nyílt meg. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai bravúrnak számított.

- Csarnok hossza: 146 m

- Középcsarnok szélessége: 42 m

- Középcsarnok legnagyobb magassága: 25 m

10.19. ábra - A Nyugati pályaudvar (1877), és az első villamos, Budapest

A Nyugati pályaudvar (1877), és az első villamos, Budapest

http://hu.wikipedia.org/wiki/Budapest-Nyugati_pályaudvar