Ugrás a tartalomhoz

3D megjelenítési technikák

Dr. Fekete Róbert Tamás, Dr. Tamás Péter, Dr. Antal Ákos, Décsei-Paróczi Annamária (2014)

BME-MOGI

GLUT

GLUT

Az OpenGL ablakozó rendszer független, azaz ablak létrehozását, a felhasználói események kezelését mindig az adott platform szerint kell megvalósítani. Az OpenGL-t inicializálni kell egy létrehozott ablakban, hogy OpenGL-lel lehessen rá rajzolni. A szabvány erről nem mond semmit, hanem ablakozó-rendszer-függő kiterjesztésekkel kell ezt megtenni. Például Windows-on a Win32 API-val létrehozott ablakokon a WGL kiterjesztéssel lehet OpenGL-t inicializálni. UNIX-on, vagy Linuxon X11 felett az XGL, Mac OS X-en Carbon felett az AGL, vagy Cocoa felett az NSOpenGL API-kkal tehető ez meg.

Azonban ehhez az ablakozó rendszerek működésének bővebb ismerete szükséges. Szerencsére erre nincs szükség, mert a GLUT (OpenGL Utility Toolkit) a platformfüggő részeket elfedi, és egy egységes API-n keresztül elérhetővé teszi a szükséges funkciókat. Hátránya, hogy a GLUT tudása limitált, bonyolultabb felhasználói felületet nem lehet vele könnyen létrehozni, azonban példaprogramokhoz, animációkhoz, játékokhoz tökéletes.

4.3. ábra - OpenGL, GLUT, és az alkalmazás helye a szoftveres veremben

OpenGL, GLUT, és az alkalmazás helye a szoftveres veremben


Az elkészítendő alkalmazások közvetlenül használják majd a GLUT-ot, amely az adott platformon elérhető API-val létrehozza az ablakot, kezeli a felhasználói eseményeket. Emellett az alkalmazások használják a GLU, és a GL könyvtárak függvényeit is. Ezek az operációs rendszeren keresztül eljutnak az eszköz illesztőprogramjához, amely megszólítja a grafikus hardvert (4.3. ábra - OpenGL, GLUT, és az alkalmazás helye a szoftveres veremben). Látszik, hogy csak platform független könyvtárakat fognak használni az alkalmazások, így ugyanazt a kódot le lehet fordítani Windows-on, Linux-on, és Mac OS X-en is.

GLUT telepítés Windows rendszerben

A http://user.xmission.com/~nate/glut.html címről le kell tölteni a glut-3.7.6-bin.zip fájlt. A zip fájlban lévő glut32.dll-t vagy közvetlenül a GLUT-ot használó .exe fájl mellé kell rakni, vagy a c:\ Windows\ System32\ könyvtárba, így minden program meg fogja találni.

A .h és .lib fájlokat vagy egy külön könyvtárban kell elhelyezni, és így a fejlesztő környezetben külön be kell állítani a könyvtár helyét, vagy Visual Studio verziótól függően a következő helyre kell másolni:

  • Visual Studio 2005

    glut.h -> C:\ Program Files\ Microsoft Visual Studio 8\ VC\ PlatformSDK\ Include\ gl

    glut.lib -> C:\ Program Files\ Microsoft Visual Studio 8\ VC\ PlatformSDK\ Lib

  • Visual Studio 2008

    glut.h -> C:\ Program Files\ Microsoft SDKs\ Windows\ v6.0A\ Include\ gl

    glut.lib -> C:\ Program Files\ Microsoft SDKs\ Windows\ v6.0A\ Lib

  • Visual Studio 2010

    glut.h -> C:\ Program Files\ Microsoft SDKs\ Windows\ v7.0A\ Include\ gl

    glut.lib -> C:\ Program Files\ Microsoft SDKs\ Windows\ v7.0A\ Lib