Ugrás a tartalomhoz

3D megjelenítési technikák

Dr. Fekete Róbert Tamás, Dr. Tamás Péter, Dr. Antal Ákos, Décsei-Paróczi Annamária (2014)

BME-MOGI

3. fejezet - A 3D grafika elméleti alapjai

3. fejezet - A 3D grafika elméleti alapjai

A 3D grafika témája a valóság objektumainak tárolása és megjelenítése.

Grafikus tárgymodellek

Az adatok tárolási stratégiája meghatározza a megjelenítést is.

Raszteres és vektoros leírás

Grafika tárolására két alapvető stratégia létezik. Az egyik eset, amikor a kép olyan mintha ceruzával rajzolnánk. Ilyenkor a kép adatainak tárolása úgy történik, hogy tároljuk a kép rajzolásához szükséges vonaldarabok (vektorok) adatait, és ennek alapján megrajzolhatjuk a képet. Az ilyen tárolási módot vektoros képtárolásnak hívják. A 3.1. ábra - Vektoros A egy nagy A rajzolatát mutatja vektorosan.

3.1. ábra - Vektoros A

Vektoros A


Lehetőségünk van arra is, hogy a képet képpontokra (raszterpontokra) osszuk és minden egyes pontról tároljuk annak színét. Ezt a raszteres képet a térképhez való hasonlatossága miatt bitképnek hívjuk. A 3.2. ábra - Raszteres A egy ilyen fekete-fehér bitképét mutatja egy A betűnek.

3.2. ábra - Raszteres A

Raszteres A


Irodalmak:

[3.1.] Hajós , G.. Bevezetés a geometriába. Tankönyvkiadó . Budapest . 1960.

[3.2.] Szőkefalvi-Nagy , G., Geh , L., és Nagy , P.. Differenciálgeometria. Műszaki Könyvkiadó . Budapest . 1979.

[3.3.] Stoyan , G. és Takó , G.. Numerikus módszerek I.. Typotex kiadó. Budapest . 2002.

[3.4.] Bajcsay , P.. Numerikus analízis. Tankönyvkiadó . Budapest . 1978.

[3.5.] Micula, G. . „A Variational Approach to Spline Functions Theory,”. Rend. Sem. Mat. Univ. Pol. Torino. kötet 61. p. 3.. 2003.

[3.6.] Szirmay-Kalos , L., Antal , G. , és Csonka , F.. Háromdimenziós Grafika, animáció és játékfejlesztés. ComputerBooks . Budapest . 2003.

[3.7.] de Boor, C. . A Practical Guide to Splines. Springer-Verlag . München . 1978.

[3.8.] Dr. Kovács , E.. „Komputergrafika – Matematikai alapok,” [Online]. Available: http://www.inf.unideb.hu/kmitt/konvkmitt/komputergrafika_matematikai_alapok/book.xml.html.. Hozzáférés dátuma: 2013.

[3.9.] Silicon Graphics „www.sgi.com"[Online]. 2012.

[3.10.] Nicodemus, F. E. . Reflectance Nomenclature and Directional Reflectance and Emissivity. Appl. Optics. kötet 9. pp. 1474-1475.. 1970.

[3.11.] Hapke , B.. Theory of Reflectance and Emittance Spectroscopy. Cambridge: University Press. Cambridge UK . 1993.

[3.12.] Watt , A. H. és Watt , M.. Advanced Animation and Rendering Techniques: Theory and Practice. Addison-Wesley Professional . . 1992.