11.3.5. Adatbányászat

Az adatbányászat az üzleti intelligencia része, azon belül a vezetés döntéstámogató eszköze. Az adatbányászat (data mining) jelentősége az 1990-es években nőtt meg. Az adatbányászat egy folyamat, amelynek során intelligens műveleteket, műveletsort hajtunk végre az adatminták kiemelése érdekében, vagyis az érdeklődésre számot tartó tudás nagy mennyiségű adatból történő feltárása.

Az adatbányászat egy olyan iteratív folyamat, amelynek célja - intelligens műveletek, műveletsorok végrehajtása során - a kezdeti, sokszor struktúrálatlan adathalmazból adatminták kiemelése, azaz a menedzsment döntéseit támogató tudás nagy mennyiségű adatból történő feltárása.

Az intelligens műveletek különféle statisztikai alapú elemző technikákat jelentenek, pl. neurális hálózat, faktoranalízis stb. Az adatbányászat a statisztika elemeit használja ugyan, de messze túlmutat azon, egy igen mélyreható matematikai és informatikai alapot igényel. A folyamat végén egy új tudáshoz juthatunk, ami az eddigi adatbázis-technológián alapuló eszközökkel felfedezhetetlen.

A folyamat bemeneti adatai tárolhatók adatbázisokban, adattárházakban vagy más információtárakban. A folyamat végén egy új tudáshoz juthatunk, ami az eddigi adatbázis-technológián alapuló eszközökkel felfedezhetetlen.

45. kép: Tipikus adatbányászati-rendszer architektúrája

Jelenleg két piacvezető adatbányász programcsomag létezik. Az IBM-SPSS cég Modeler nevű programja és a SAS Enterprise cég Miner elnevzésű programja. A termékek jelenlegi árfekvése nem teszi elérhetővé a kis- és középvállakozások (kkv) számára. Tudomásunk szerint a Modeler rendszert már használják a következő hazai vállalatok: OTP Bank, TÁRKI DATA RESEARCH, Millward Brown (piackutató), T-Mobile, Bi Consulting.

Szükséges megemlíteni a nehézségeket is. Az első probléma, hogy az adatbányász, és az azokat kiegészítő szövegbányász-, webbányász stb. programcsomagok az üzleti szférához szabott, kiemelten magas áron érhetők el. A másik probléma a használathoz kötődik, ugyanis a rendszer működtetésének elsajátítása jelentékeny szellemi erőfeszítést igényel, tehát jelenleg még nem lehet önálló menedzsment támogató informatikai eszköz. További gond, hogy egy adatbányászban jártas szakértő alkalmazása csak hosszabb távon hozza meg a kívánt eredményt, hiszen kiválóan kell ismerni az elemzett vállalat vizsgált folyamatait, belső kommunikációs rendszerét.